Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Środa, 29 maja. Imieniny: Benity, Maksymiliana, Teodozji
03/06/2013 - 08:33

Michael Riedel , niemiecki artysta w Galerii BWA SOKÓŁ

Nadchodząca wystawa w nowosądeckiej galerii to pierwszy w Polsce indywidualny pokaz twórczości Michaela Riedla. W BWA SOKÓŁ pojawią się już klasyczne dla tego niemieckiego artysty konfiguracje plakatów zawłaszczonych z lokalnej rzeczywistości obrazkowej. Wernisaż w piątek 7 (czerwca) 2013 o godz. 18. Kuratorem wystawy jest Goschka Gawlik.
Wśród najbardziej znanych prac Michaela Riedla, które pojawią się w BWA SOKÓŁ, znajdziemy wykonane z czarnej, miękkiej tkaniny obrazy z serii Propozycje zmian. W ramach tej serii artysta wycina w czarnym materiale napis modern pojawiający się na logotypach różnych instytucji. Luźno zawieszona na ścianie tkanina gnie się, co powoduje, że litery tracą czytelność i wprowadzają element sugerujący przymus ciągłego ruchu lub zmiany. Na aktualnej wystawie punktem wyjścia będzie czarny logotyp BWA SOKÓŁ.
Grę z konwencjami malarskimi podejmują również inne pokazane na wystawie obrazy artysty. Przy użyciu programów komputerowych Riedel remiksuje strony internetowe, na których mowa jest o nim jako artyście, jego pracach i innych artystycznych aktywnościach, często teksty krytyczne lub dokumentacje prac. Następnie artysta przenosi wydrukowane informacje na przestrzeń płótna. Również w przypadku tych działań pierwotne znaczenia ulegają tak samo celowym, jak przypadkowym zmianom, tworząc polifonię powtórzeń. Dominującymi motywami serii Poster Paintings są czarne lub kolorowe koła (lub ich fragmenty). Nawiązują one do programu Quark Xpress, w którym pojawiają się podczas operacji wykonywanych przez program lub gdy komputera zawiesza się.

W Nowym Sączu zostanie po raz kolejny powtórzona praca One and Three Chairs. Pierwsza prezentacja tego projektu odbyła się na I Biennale w Moskwie w 2005 roku. Jego materiałem źródłowym była słynna, zatytułowana identycznie praca z roku 1965 roku autorstwa Josepha Kosutha. Inaczej niż amerykański konceptualista, Riedel, zestawiając kopię z oryginałem, nie szuka trwałych relacji między znaczeniami. Twierdzi natomiast, że kopiowanie i postprodukcja dodają nowe wątki do każdej informacji i zmieniają jej wydźwięk. One and Three Chairs pokazana w BWA SOKÓŁ będzie składała się z wielkoformatowej tapety fotograficznej, powielającej wcześniejsze odtworzenia pracy amerykańskiego konceptualisty, które wykonał Riedel. Na tapecie pojawią się krzesła, które zostały użyte podczas performanceów w Moskwie, Londynie i Brnie. W ramach każdego performanceu zwykle cztery osoby (historycy sztuki, kuratorzy i artyści) miały za zadanie rozmawiać o sztuce Michaela Riedla lub odnieść się do specyfiki miejsca. Tak jak miało to miejsce podczas wcześniejszych odtworzeń pracy Kosutha, wypowiedzi uczestników performanceu zostają nagrane i wykorzystane na plakatach wystaw. Dokonując transkrypcji wypowiedzi uczestników tego działania, artysta koduje je na nowo. Riedel eksperymentuje w ten sposób z historią funkcjonujących formuł języka, procesem ich powtarzania, możliwymi kombinacjami oraz przemianami w wypowiedziach indywidualnych użytkowników języka. W wypadku wystawy w Nowym Saczu zapis rozmowy, która została przeprowadzona podczas performanceu w BWA SOKÓŁ w kwietniu 2013 roku, zostanie wyklejony na plakatach we wnętrzu galerii.

Źródło: BWA SOKÓŁ
(oprac. JB)







Dziękujemy za przesłanie błędu