Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Czwartek, 25 kwietnia. Imieniny: Jarosława, Marka, Wiki
11/10/2016 - 07:30

PTTK bliżej gwiazd. Sądeczanie na Lubomirze

Obserwatorium astronomiczne im. Tadeusza Banachiewicza na Lubomirze było celem niedzielnej górskiej wycieczki Koła Grodzkiego działającego przy sądeckim PTTK. Wędrowano wspólnie ze słowackim klubem turystów z Preszowa.

Po tym jak Słowacy tydzień temu pokazali Polakom swój rzadko odwiedzany przez turystów Vyhorlat i słowacką część Bieszczadów, Polacy zaprosili swoich południowych sąsiadów do wędrówki po Beskidzie Średnim. Po godzinie marszu z Węglówki zdobyliśmy szczyt zaliczony do Korony Gór Polski  - Lubomir(904 m n. p. m.). Tutaj gościliśmy w Obserwatorium, gdzie zapoznaliśmy się z jego historią –obecne powstało w 2007 roku, natomiast przedwojenna stacja spalona przez Niemców w czasie wojny pochodziła z 1922 roku. Tutaj Lucjan Orkisz jako pierwszy Polak odkrył w 1925 r. kometę o nazwie C/1925 G1 Orkisz. Mieliśmy też okazję zobaczyć najnowocześniejszy sprzęt do obserwacji gwiazd.  Zaproszono nas na kwietniowe nocne obserwacje nieba.

Dalej powędrowaliśmy czerwonym Małym Szlakiem Beskidzkim. Przy schronisku PTTK na Kudłaczach rozpaliliśmy ognisko. Ponieważ wycieczka przebiegała pod hasłem „szlak czerwonego wina”, tutaj miał miejsce mały poczęstunek i degustacja tegoż trunku. Wręczono też legitymację PTTK nowej członkini.

Zeszliśmy przez Działek i dalej żółtym szlakiem przez Krzywicką Górę do Pcimia. To był koniec naszej wycieczki oraz pożegnanie z turystami z TATRAN Preszów.

Koło Grodzkie serdecznie zaprasza na kolejne wycieczki: 15-16.10  w Bieszczady– źródła Sanu i Dwernik Kamień, 23.10 Łabowska Hala – Głównym Szlakiem Beskidzkim, 30.10 na Pogórze Rożnowskie. Szczegóły na www.beskid.pttk.pl