Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Czwartek, 1 grudnia. Imieniny: Blanki, Edmunda, Eligiusza
23/11/2022 - 18:30

CD Project RED będzie taki? Jak chińska wszechkorporacja podbija rynek

Korporacja Tencent to prężnie rozwijający się koncern technologiczno- rozrywkowy, spółka holdingowa notowana na giełdzie o przemyślanej polityce inwestycji zagranicznych, dzięki czemu przejmuje docenione firmy związane z branżą rozrywkową. Czy rozrost Tencentu zmieni sam rynek gier i oferowane przez niego produkty?

Opis sytuacji rynkowej

Tencent to pierwsza azjatycka firma, której wartość przekroczyła 500 mld (w 2018 roku). Jest najcenniejszą spółką notowaną na giełdzie w Chinach. Pod koniec 2020 roku jej wycena zaczęła zbliżać się do biliona dolarów. W październiku 2022 zajmuje piętnaste miejsce z kapitalizacją podobną do Meta Platforms (Facebook). W tym roku jej zyski przekroczyły 33 mld dolarów. W ramach Boston Consulting Group i Fast Company została sklasyfikowana wśród najbardziej innowacyjnych i rozwijających się firm w latach 2015, 2018 i 2020. Tencent ma udziały w 700 firmach na świecie.

Niekontrolowany rozwój Tencent

Tencent został założony w 1998 roku, jej nazwa oznacza „szybko galopującą informację”. Budowę swojej oferty rozpoczęli od komunikatora internetowego. Na giełdę weszli w 2004 roku w Hongkongu. Początkowo zarabiali na reklamach i kontach premium. W 2011 roku stworzyli Weixin (na zachodzie znany jako – WeChat), największe medium społecznościowe w Chinach i części Azji. Ma około 1,4 mld użytkowników dziennie, jest to wynik porównywalny do Mety.

W 2011 dokonali pierwszego wielkiego przejęcia spółki zagranicznej, uzyskali 92 proc. udziałów w Riot Games - deweloperze League of Legends. Marka ta stworzyła pierwszą zawodową ligę e-sportu z olbrzymimi nagrodami, zasięgami dotarcia (ponad 4 mln widzów na żywo). Swoje zespoły sponsorują w grze np.: Red Bull, BMW, Microsoft, Twitch (Amazon), PSG, Sharp, Razer, Volkswagen, Coca-Cola. Najlepsi gracze zarabiają dziesiątki tysięcy dolarów miesięcznie i są gwiazdami. Gra doczekała się adaptacji serialowej pt. Arcane (uznany za jeden z najlepszych seriali przełomu 2021/2022 roku).

Następnie kupiono 40 proc., a w praktyce przejęto kontrolę nad Epic Games, twórcy takich gier o światowym zasięgu jak: Fortinite, Unreal, Gears of War, Infinity Blade. Tencent posiada spore udziały w Blizzard Entertaiment (World of Warcraft, Overwatch, Diablo, Starcraft). Stał się też największym udziałowcem CJ Games (twórcy serio GTA) i kilkudziesięciu innych producentów. Aby zrozumieć potęgę Tencentu należy zauważyć, że CD Project Red, którym chwalimy się jako jednym z najlepszych towarów eksportowych Polski jest wart około 1,1 mld dolarów, sama wartość Epic Games to ponad 32 mld dolarów.

Tak ofensywne i rozwojowe działania spowodowały zmianę całego rynku gier, ponieważ zmienił się dominujący dogmat odbiorcy, tworzone są teraz pod azjatycki rynek - casus np. niskiej sprzedawalności Wiedźmina 3 na rynku azjatyckim, jako pozycja za bardzo osadzonej w słowiańskiej kulturze, dlatego wydano Cyberpunk 2077 przez CD Projekt RED.

Tencent buduje swoje udziały w branży e-commers, witrynach oceniających jakość produktów i rankingowych, największych na rynku azjatyckim. Stworzył konkurencję dla Alibaba Group (AliExpress) - internetowego sprzedawcy o globalnym zasięgu w postaci JD.com. Jest współwłaścicielem największej firmy zajmującej się loteriami w Azji (odpowiednik Totalizatora Sportowego) i jest największym dostawcą aplikacji mobilnych w Azji. Zbudowali własny, w pełni internetowy bank - WeBank.

Własne usługi finansowe pozwoliły na zwiększenie konkurencyjności ich produktów. W swoim portfolio mają także odpowiednika Spotify’a, firma stworzyła system rozliczeń, będący odpowiednikiem monetyzacji np. YouTube’a, a słabo chronione prawo autorskie w Azji czynią z korporacji największego posiadacza praw majątkowych do materiałów na świecie.

Stworzyli bezpośrednią konkurencję z Teslą tworząc Future Mobility, samochodowy start-up, którego celem jest w pełni samodzielny, zeroemisyjny, inteligentny – pojazd. Aby zapewnić rozwój własnego start-upu, za pośrednictwem spółek córek i pod własnym szyldem kupili 5 proc. akcji Tesli, dzięki czemu zyskali dostęp do know-how, kopiując część rozwiązań.

Tencent jest właścicielem największej wyszukiwarki internetowej na rynku chińskim (Baidu). Tworzy także rozwiązania oparte na technologiach Cloud – Tencent Cloud, która jest konkurentem dla Google Cloud. Skupuje także udziały w Snapchatcie, aby rozwinąć ten komunikator jako platformę do rozrywki i gier online. Niektóre rozwiązania techniczne co do jakości przekazywanego obrazu są już nawet lepsze niż w zachodnich odpowiednikach.

Niebezpieczeństwo nieetycznych praktyk

Zauważono niebezpieczeństwa monopolistyczne na rynku chińskim (ograniczono tam dostęp do komputerów dla młodzieży). Mimo to Tencent przejmują liczne firmy technologiczne w Europie i USA. O ile ekspansja i wpływ na społeczeństwo chińskie pozostaje pod władz Chin, o tyle ekspansja na zewnątrz jest wspierana poprzez kredyty i niskie podatki.

Problem zaburzania wolności słowa i cenzury został rozpoznany przez USA. Podpisano dekrety ograniczające swobodę działalności WeChat w Stanach Zjednoczonych ze względu
na godzące w wolność jednostki algorytmy wyświetlania treści prochińskich. Algorytmy te blokowały monetyzację oraz wyświetlenia materiałów niezgodnych z interesem Chin i korporacji. Zaburzało to swobodę konkurencji na rynku USA.

Czy działania antymonopolistyczne przyniosą jeszcze efekt na zachodnich rynkach? Czy być może jest już za późno ze względu na infiltrację branży przez firmę Tencent? Czy zachodni świat poniekąd przegapił moment na utrzymanie prymatu kulturowego w zakresie rozrywki? Patrząc na rozrastające się wpływy chińskie na świecie stwierdzenie to staje się coraz bardziej prawdopodobne. (Michał Różycki, fot. Pixabay)







Dziękujemy za przesłanie błędu