Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Czwartek, 28 marca. Imieniny: Anieli, Kasrota, Soni
30/10/2019 - 09:35

Dobra książka: Marcin Wicha, „Rzeczy, których nie wyrzuciłem” (3)

Małe formaty do małych mieszkań. Mała stabilizacja. Samochody mikrus, maleńkie Księstwo Warszawskie. Teksty z Kabaretu Starszych Panów, pełne miniaturowych rekwizytów i postaci, panienki, wdówki, drobne panie.

OKŁADKI

Książki z lat czterdziestych są duże. Brązowe, zielonkawe, beżowe. Kolory ziemi i kiepskiego druku. Wiotkie kartonowe okładki wydają się o pół numeru za duże. Kruszą się. Staram się być ostrożny, ale i tak sypią się z nich kawałki papieru.

Klasyka. Teraz waham się, czy ułaskawić ostatnie egzemplarze. Dickens, Zola, Turgieniew, coś bez okładki, ale z nadrukiem „Premia roczna dla abonentów KDK”.

Trwała odbudowa. Mateusz Birkut kładł cegły. Drukarnie Czytelnika pracowały pełną parą. Ludzie potrzebowali czegoś w miejsce popiołu. Potrzebowali papierowych ścian. Puszkina, Romain Rollanda, powieści produkcyjnych, wszystkiego.

Z domu dziadków pamiętam trawiastozielony płot z Balzaka. Imponującą palisadę Historii powszechnej. Chiński mur Wielkiej encyklopedii powszechnej.

50./60.

Potem następuje zmiana. Pojawiają się sympatyczne i niewielkie tomy z Iskier. Jakieś Opowieści z dreszczykiem, kryminały, pasiasty Buszujący w zbożu, Truman Capote z czarno-białymi rysunkami Młodożeńca.

Nadchodził czas serii Nike. Kolorowe tomy widać na przekroju geologicznym naszych półek. Znaczą warstwę lat sześćdziesiątych.

Dzisiaj grzbiety wyblakły. Różowy beż, zielonkawy beż, błękitny beż, wszystkie są rozmyte jak oko stulatka. Ale kiedy zaczynam zdejmować książki, okazuje się, że przednie okładki zachowały kolor. Stara okładka Vercorsa świeci purpurą, nim zniknie w pudle.

Małe formaty do małych mieszkań. Mała stabilizacja. Samochody mikrus, maleńkie Księstwo Warszawskie. Teksty z Kabaretu Starszych Panów, pełne miniaturowych rekwizytów i postaci, panienki, wdówki, drobne panie.

Marcin Wicha, „Rzeczy, których nie wyrzuciłem”, wydawnictwo Karakter, 2017

Wybór fragmentów: AU

 

 







Dziękujemy za przesłanie błędu