„Wszystkie dobrodziejstwa”: historia Starosądeckiego Festiwalu Muzyki Dawnej
W 2018 roku Stary Sącz był gospodarzem festiwalu już po raz czterdziesty. Jego historia została napisana pod redakcją Piotra Matwiejczuka, muzykologa, krytyka muzycznego i dziennikarza Redakcji Muzycznej Programu 2 Polskiego Radia. Autora opracowań muzycznych słuchowisk. Od 2012 roku redaktora naczelnego miesięcznika „Muzyka w Mieście”.
Publikacja jest unikatowym kompendium wiedzy o historii festiwalu. Warto przypomnieć, że jest on organizowany w Starym Sączu od 1975 roku i doczekał się ogromnej rzeszy melomanów. Z każdym rokiem dołączają nowi.
Książka jest zgłoszona do VII edycji konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Bolesława Kumora w kategorii „Książka o Sądecczyźnie”. Wydawnictwo rekomendowała Starosądecka Fundacja Kultury, którą kieruje prezes Wojciech Knapik, dyrektor Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu.
- Mimo zmiany systemu społeczno-politycznego i częstych trudności organizacyjnych w 2018 roku festiwal odbył się już po raz czterdziesty. Jak zmieniał się festiwal i jego rola w przestrzeni tych lat? W jaki sposób kolejni dyrektorzy artystyczni odcisnęli swoje piętno na jego charakterze? Jaką festiwal odegrał rolę w promowaniu muzyki dawnej i kształtowaniu się kultury muzycznej Polaków. Książka w kompleksowy sposób dokumentuje wydarzenia artystyczne i ich otoczenie. Można ją uznać za wzorową publikację tego typu i punkt odniesienia dla innych festiwali lub wydarzeń cyklicznych.
O recenzję wspomnianej publikacji pokusiła się Karolina Kolinek-Siechowicz, która została zamieszczona w „Ruchu Muzycznym” 07/2018. Pani Karolina pisze:
- (…) W doskonale skomponowanym przez Piotra Matwiejczuka albumie podsumowującym dotychczasowe lata Starosądeckiego Festiwalu możemy prześledzić nie tylko dobór programu i wykonawców kolejnych koncertów, lecz także świadectwa ich recepcji w ówczesnej prasie, wspomnienia wiernych uczestników festiwalu oraz wypowiedzi kolejnych dyrektorów artystycznych. Wszystko to przeplatane archiwalnymi fotografiami i plakatami, a nawet dokumentami urzędowymi z dokładnym opisem podziału przyznanej dotacji. (…) Nieocenione źródło zarówno dla miłośników festiwalu, jak i tych, którym bliska jest refleksja o obecności muzyki dawnej w pejzażu polskiej kultury.
Album liczy 272 strony. Wydawca: Centrum Kultury i Sztuki im. Ady Sari w Starym Sączu (2018).
IM.