Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Piątek, 28 lipca. Imieniny: Ady, Wiwiany, Sylwiusza
przewiń w dół
Data Publikacji: 
18/05/2017 - 08:30

Oto finaliści Konkursu im. Ady Sari. Trzynastu szczęśliwców


Trzynaścioro młodych artystów zaśpiewa w finale XVII Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu. O nagrody walczyć będzie dziewięciu Polaków, dwoje śpiewaków ze Słowenii i po jednym z Chorwacji oraz z Serbii (siedem pań, sześciu panów). Tak zadecydowało międzynarodowe jury pracujące pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej.

Oto finaliści:
BAINAC Josipa, sopran, Chorwacja
BITENC Mojca, sopran, Słowenia
BUCZKOWSKA Monika, sopran, Polska
BUJNICKA Bożena, sopran, Polska
JANICKI Michał, baryton, Polska
JOVANOVIĆ Aleksandra, sopran, Serbia
KOWALEWSKI Sławomir, baryton, Polska
KRIŽAJ Domen, baryton, Słowenia
MEMETI Albert, tenor, Polska
OKOŃSKA Hanna, sopran Polska
SAHAKYAN Hasmik, sopran, Polska
TROJAK Paweł, baryton, Polska
WILMA Damian, baryton, Polska

Jury wydało także werdykt w konkursie pieśni, który rozegrany został w ramach II etapu. Dwie równorzędne nagrody, każda w wysokości po 1,5 tys. zł, otrzymali: Domen KRIŽAJ, baryton, Słowenia oraz Wolfgang RESCH, baryton, Austria. Ponadto jury wyróżniło dwoje pianistów. Nagrody (po tysiąc zł) otrzymali: Monika KRUK i David HAUSKNECHT.

– Wybranie finalistów, to była trudna decyzja. Najlepiej o tym świadczy fakt, że mimo regulaminowych dwunastu osób zdecydowaliśmy się przepuścić do finału trzynaście – powiedziała Małgorzata Walewska.

– Pieśń to szczególny rodzaj formy, niemal jak opera, tylko, że pieśń jest utworem całościowym, jedną historią opowiedzianą w ciągu kilku minut. Aria operowa dzieje się w konkretnym kontekście, w pewnym momencie operowej akcji. Zaś pieśń jest utworem całościowym samym w sobie, utworem zamkniętym. Trzeba tę pieśń wbudować w ramy swojej własnej historii – mówił Marcin Habela, śpiewak, członek komisji artystycznych m.in. Academie Tibor Varga w Sion czy European Opera Academy w Maastricht, juror Konkursu im. Ady Sari.

– Najważniejsze cechy śpiewaka wykonującego pieśni to niemal cechy aktora. Oczywiście, warsztat wokalny to podstawa. Ale najistotniejsze jest to, aby być wiernym tekstowi muzycznemu jak i słowu, które jest przecież inne w każdym języku i aby do tego dołożyć własne emocje, które wywołują tekst i muzyka.


****
Dzisiaj (18 maja) przerwa w przesłuchaniach konkursowych. Finaliści będą mieli czas na próby z orkiestrą. Zgodnie z tradycją członkowie jury wraz z organizatorami odwiedzą Stary Sącz, rodzinne miasto patronki konkursu, dom artystki, gdzie złożą kwiaty pod pamiątkową tablicą. Wstąpią też do Muzeum Regionalnego im. Seweryna Udzieli, w którego zbiorach znajduje się wiele pamiątek związanych z Adą Sari. Wieczorem zaś w kościele św. Kazimierza w Nowym Sączu o godz. 19.30 rozpocznie się koncert muzyki dawnej pt. „Arie i pieśni barokowe”, przygotowany przez Akademię Muzyczną w Krakowie. Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego oraz Orkiestra Barokowa Akademii Muzycznej w Krakowie pod dyrekcją Marka Toporowskiego (z udziałem organisty Michała Białki) zaprezentują utwory: Bacha, Regera, Mendelssohna i Fuchsa.

Finał konkursu - w piątek, 19 maja, o godz. 18 w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu. Artystom, którzy wykonają dwie arie wybrane przez siebie z listy obowiązkowej, będzie towarzyszyć orkiestra Opery Krakowskiej pod batutą Marty Kluczyńskiej. Transmisja na żywo w internecie na stronie: www.adasari.pl.

Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz
Fot. Piotr Droździk


lipcowy "Sądeczanin"




Komentarze Facebook