Trwa wczytywanie strony. Proszę czekać...
Sobota, 24 czerwca. Imieniny: Danuty, Jana, Janiny
przewiń w dół
Data Publikacji: 
08/06/2017 - 00:25

JUTRO IDZIEMY DO KINA (23): zapowiedzi nadchodzących premier kinowych


JUTRO IDZIEMY DO KINA (23), czyli kolejny odcinek cyklu zapowiadającego premiery filmowe nadchodzącego weekendu. Gotowi? Tak więc zaczynamy.


Królowa Hiszpanii (La Reina de España, 2016) to nominowany do pięciu nagród Goya, szalony komediodramat Fernando Trueby, laureata Oscara za obraz Belle époque (1992), twórcy takich filmów jak Artysta i modelka (El Artista y la modelo, 2012) oraz Chico i Rita (Chico & Rita, 2010). Penélope Cruz znów wciela się w postać Macareny Granady, wyimaginowanej hiszpańskiej aktorki lat 30., która po raz pierwszy pojawiła się u Trueby w Dziewczynie marzeń (La Niña de tus ojos) z 1998 roku. 

Gwiazda filmowa (Penélope Cruz) wraca po latach do Europy, by zagrać w wielkiej produkcji Królowa Hiszpanii. Znane nazwiska, najlepsi fachowcy, bajeczne plany zdjęciowe i setki statystów – na pierwszy rzut oka wszystko wygląda idealnie. Do momentu, gdy statyści zaczynają wymykać się spod kontroli, fachowcy romansować, reżyser zamiast krzyczeć „akcja!” zasypia, a mający zastąpić go członek ekipy filmowej, zostaje aresztowany. Reszta filmowców – zbieranina barwnych i przezabawnych osobowości – rusza mu na ratunek i obmyśla genialny plan ucieczki.

Małgorzata Czop z FDB opisuje film jako mieszankę szaleństwa, pozytywnej energii i radości tworzenia: „Hiszpański reżyser prezentuje miks gatunkowy, który, pomimo kilku oczywistych rozwiązań, potrafi zaskakiwać. »Królowa Hiszpanii« to pojemna szkatułka pełna niespodzianek. Forma, dowcip i celne uwagi dają satysfakcję oglądania. To zabawna komedia o kinie, przegranych marzeniach, tęsknocie za sławą i Hiszpanii lat 50. Fernando Trueba dość szybko wprowadza widzów w klimat swojej opowieści, osądzając ją na pograniczu fikcji i rzeczywistości. Początkowa przebieżka przez zdjęcia z kroniki filmowej informują o zakończonej wojnie, obozach koncentracyjnych i dochodzeniu Franco do władzy. I choć polityka i historia odgrywa tutaj dużą rolę, to pochód barwnych i zabawnych postaci wyróżnią tą produkcję z grona poprawnych produkcji”.

W Królowej Hiszpanii pojawią się wszyscy główni odtwórcy ról z oryginału i będzie to trzeci wspólny obraz Cruz i reżysera. Warto dodać, że muzykę do tego hiszpańskiego komediodramatu skomponował nie kto inny jak sam Zbigniew Preisner. 

Tak więc Królowa Hiszpanii Fernando Trueby zyskuje w przededniu otwarcia kolejnego weekendu premier status filmu tygodnia, a sam film zostanie wkrótce przepuszczony przez recenzenckie sito Synekdochy, Nowy Sącz. Poniżej zestawienie pozostałych produkcji wchodzących do repertuaru sądeckich kin.

[MUMIA, 2017, reż. Alex Kurtzman]

Historie o mumiach rozgrzewają masową wyobraźnię od setek lat. Tym razem poznamy zupełnie nową opowieść. Oto z mrocznego grobowca ukrytego pod piachami pustyni budzi się antyczna księżniczka (znana z filmów Star Trek: W nieznane [Star Trek Beyond, 2016, J. Lin] i Kingsman: tajne służby [Kingsman: The Secret Service, 2014, M. Vaughn] Sofia Boutella), której przeznaczenie nie zdążyło się wypełnić. Jej gniew rósł przez tysiące lat, jej siła nie ma sobie równych. Od gorących piasków pustyni przez tajemnicze labirynty współczesnego Londynu Mumia budzi nowy wszechświat bogów i potworów… 

Reżyser i zarazem producent Mumii (The Mummy, 2017) – Alex Kurtzman, oraz producent Chris Morgan to osoby odpowiedzialne za sukcesy najpopularniejszych serii ostatnich lat, m.in.: Mission: Impossible i Star Trek. Za scenariusz ręczą: David Koep, Christopher McQuarie i Dylan Kussman. Obok Toma Cruise’a i Sofii Boutelli w filmie zobaczymy Annabelle Wallis (Król Artur: Legenda miecza [King Arthur: Legend of the Sword, 2017, G. Ritchie]), Courtney’a B. Vance’a (American Crime Story [2016-]) oraz laureata Oscara Russella Crowe’a. 

Mumia to wielkie przedsięwzięcie filmowe, które objęło swoim rozmachem zdjęcia na trzech kontynentach, 50 planów zdjęciowych, sceny w przestrzeniach pozbawionych grawitacji, ważący 136 kilogramów sarkofag, tysiące efektów wizualnych i specjalnych oraz niezliczone godziny pracy nad tym nieprawdopodobnym thrillerem akcji.

Frankenstein. Potwór z Czarnej Laguny. Wilkołak. Niewidzialny Człowiek. Mumia. To tylko niektóre kultowe postacie z filmów grozy wytwórni Universal, które przerażają nas od lat. Produkcje z serii Mumia postanowił odświeżyć dla współczesnego widza producent Sean Daniel. To pod jego skrzydłami powstała ta kultowa franczyza. Dziś połączył siły z Alexem Kurtzmanem i Chrisem Morganem. Tak powstał zupełnie nowy projekt, który właśnie debiutuje w kinach na całym świecie. Film jest początkiem nowej serii.

[BAYWATCH. SŁONECZNY PATROL, 2017, reż. Seth Gordon]

Baywatch. Słoneczny patrol (Baywatch, 2017) to filmowa wersja przebojowego serialu lat 90. To właśnie po to, by oglądać ten serial, Joey i Chandler z Przyjaciół (Friends, 1994-2004) kupili sobie superwygodne fotele i podczas emisji krzyczeli rozemocjonowani: „Biegnij, Pamela, biegnij!”.

Pełna widowiskowych akcji ratowniczych, humoru i pięknych... ludzi film w reżyserii Setha Gordona, twórcy topowych komedii Złodziej tożsamości (Identity Thief, 2013) i Szefowie wrogowie (Horrible Bosses, 2011), przedstawia historię działającego zgodnie z przepisami ratownika (Dwayne Johnson), który wbrew sobie musi szukać pomocy u młodego, nieco narwanego nowego członka ekipy słonecznego patrolu (Zac Efron). Tylko z nim może stanąć w obronie plaży przed ekologiczną katastrofą, którą szykuje bezduszny potentat naftowy. 

W rolę Mitcha Buchannona wcielił się znany z wysokooktanowej serii Szybcy i wściekli Dwayne Johnson, Kelly Rohrbach gra CJ Parker, a na ekranie towarzyszą im m.in. znany z występów w trylogii High School Musical, bożyszcze nastolatek – Zac Efron, oraz Priyanka Chopra i Alexandra Daddario. W Baywatch. Słoneczny patrol nie mogło zabraknąć rzecz jasna Davida „Mitcha” Hasselhoffa, który tym razem wciela się w… Mentora. Na ekranie pojawi się również wspomniana Pamela Anderson jako Casey Jean Parker.

Jak można wyczytać na telemagazyn.pl, na temat produkcji wypowiedział się niedawno odtwórca głównej roli ratownika-kapitana Mitcha Buchannona z serialu, na którym bazuje film Setha Gordona – David Hasselhoff: „Uważam, że zrobili kawał dobrej roboty. Nie będzie to najlepszy »Słoneczny patrol«, ale też nie powinien taki być. Nie da się odtworzyć Hasselhoffa. W filmie gram mentora The Rocka. Przychodzi do mnie lub ja do niego, kiedy zauważę, że ma kłopoty. Cała reszta to niespodzianka” – komentuje aktor.

[PONAD WSZYSTKO, 2017, reż. Stella Meghie]

Maddy (Amandla Stenberg) to błyskotliwa osiemnastolatka z wielką wyobraźnią. Jest ciekawa świata, ale cierpi na bardzo rzadką chorobę. Krótko mówiąc, jest uczulona na wszystko. Dlatego od lat nie opuszcza sterylnego domu zaprojektowanego przez jej matkę Pauline (Anika Noni Rose). Jednak Olly (Nick Robinson), chłopak, który właśnie wprowadził się obok, nie zamierza pozwolić, by coś stanęło im na przeszkodzie. Choć zakochani patrzą na siebie przez szyby, bez szansy na dotyk, łączy ich wyjątkowo silna więź. Pragną wspólnie doświadczyć pierwszej miłości. Wiedzą, że konsekwencje mogą być ogromne, ale postanawiają podjąć ryzyko, aby być razem.

Ponad wszystko (Everything, Everything, 2015) autorstwa Nicoli Yoon, jako jej literacki debiut, zdobył szerokie grono przeważnie młodych fanek i fanów. Książka znalazła się szczycie listy bestsellerów New York Timesa i przetłumaczono ją na przeszło 20 języków. Reżyserka Stella Meghie była do tego stopnia zachwycona powieścią, że postanowiła przenieść ją na ekran – jak najwierniej, nie uroniwszy żadnego istotnego detalu. Tak mówiła o swej adaptacyjnej strategii: „Chciałam uwzględnić wszelkie niuanse tego, co się działo pomiędzy Maddy a Olly’em. Musiałam więc pokazać wiadomości, które para wymienia między sobą. Nicola stworzyła wiele zabawnych, pełnych słodyczy, ale i bardzo prawdziwych tekstów. Chciałam ten klimat młodzieńczego flirtu i porozumienia w pełni oddać w wersji filmowej”.

Kompozytor Ludwig Göransson stworzył pełną subtelnych barw, romantyczną ilustrację muzyczną do filmu. Ścieżkę dźwiękową wzbogaciły piosenki takich wykonawców jak: Anderson Paak, Billie Eilish, Alabama Shakes, The Internet, Zedd i Alessia Cara, Kehlani, Skylar Stecker, a także jeden utwór w wykonaniu odtwórczyni roli Maddy – Amandli Stenberg.

Reżyserką jest wspomniana już kanadyjka Stella Meghie. Pracowała w PR, zanim ostatecznie zdecydowała się na karierę filmową. Zadebiutowała komedią obyczajową Jean of the Joneses (2016), z uznaniem przyjętą na festiwalu South by Southwest (SXSW) i MFF w Toronto. Za scenariusz do tego filmu zdobyła w 2017 roku nominację do Film Independent Spirit Award. Film otrzymał także nominację do Krakowskiej Nagrody Filmowej Netia OFF CAMERA 2017. Ponad wszystko (Everything, Everything, 2015) jest jej drugą fabułą.

[DROGA DO RZYMU, 2015, reż. Tomasz Mielnik]

Vasek (Václav Hrzina) jest nieśmiałym mężczyzną po trzydziestce. Za namową pewnej Rudej Piękności kradnie obraz z Galerii Narodowej w Pradze i w przebraniu rusza w podróż do „Wiecznego Miasta”. Na swej drodze spotyka niezwykłe postaci: taksówkarz-kapłan chce go wyspowiadać, ekspert trufli przedstawia Vaskowi swoją małą świnkę, a pani z pieskiem zastanawia się nad podobieństwem mężczyzny do złodzieja w gazecie. Wszystkie napotkane osoby opowiadają swoje historie o poszukiwaniu szczęścia, spełnienia i oświecenia. Ale czy w dzisiejszych czasach jest to w ogóle możliwe?

Droga do Rzymu (Cesta do Říma, 2015) w reżyserii Tomasza Mielnika to film łączący najpoważniejsze tematy w najbardziej przewrotny i zabawny sposób. Komedia metafizyczna, kino drogi, polemika dotycząca naszej podróży przez życie – z takimi określeniami spotyka się na co dzień debiut fabularny Mielnika. W filmie, jak na koprodukcję przystało, obok czeskich aktorów pojawiają się i polscy – Jan Englert i Zbigniew Zamachowski.

Obraz miał swoją światową premierę na 50. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Karlowych Warach, na którym otwierał konkurs East of the West. W Polsce dotychczas odbyły się zaledwie 3 pokazy przedpremierowe na Forum Kina Europejskiego ORLEN Cinergia, gdzie Droga do Rzymu zdobyła nagrodę publiczności. 

To tyle na dzisiaj, recenzja filmu tygodnia już wkrótce, do zobaczenie w następnym odcinku, a jutro... idziemy do kina.

Szczegółowe informacje na temat aktualnego repertuaru znajdziecie na stronach internetowych sądeckich kin. Natomiast więcej filmów oczywiście na www.synekdochanowysacz.blogspot.com, www.facebook.com/StowarzyszenieDlaMiasta i www.sadeczanin.info

(oprac. Bartosz Szarek)
Fot.: kadr z filmu


Komentarze Facebook